چکیده مقاله نظام جبران خدمات کارکنان بر مبنای ارزش های اسلامی با تکیه بر سیره حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع)
چکیده مقاله نظام جبران خدمات کارکنان بر مبنای ارزش های اسلامی با تکیه بر سیره حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع)
چکیده مقاله نظام جبران خدمات کارکنان بر مبنای ارزش های اسلامی با تکیه بر سیره حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع)
.............................................................................................
موضوع: مدیریت اسلامی
استاد راهنما: ولی الله نقیپورفر
استاد مشاور: محمد طالبی
پدیدآور: عرب اسدی، حسین
سال تحصیلی: بهار 1384
دانشگاه: امام صادق علیه السلام
پابگاه علمی مدیریت و حسابداری منبع: mba20.blog.ir
چکیده: اسلام به دلیل نگرش خاص انسان شناسانه خود و جایگاه خاصی که برای او در نظام آفرینش قایل است او را اشرف مخلوقات معرفی می نماید از این رو جبران خدمات کارکنان در قبال سازمان را اولا به عنوان یک نظام و دارای چارچوب مشخصی ارائه می نماید و ثانیا در رفع نیازهای انسانها جامعیت داشته این نیازها را در حوزه های مختلف مادی و معنوی برآوده می نماید.نیازهای مادی ناشی از جسم و روان انسان و نیازهای معنوی ناشی از فکر و قلب او می باشند. فصل اول این پژوهش به بیان کلیات تحقیق شامل تحقیق، فرضیه ها، اهداف و محدودیت های تحقیق اختصاص داشته در فصل دومادبیات موضوع مورد بررسی قرار گرفته است نیز عوامل نقش آفرین در این نظام شامل پاداش و حقوق، ارزشیابی و ... بیان گردیده است. از آنجا که این پژوهش در دو حوزه علم مدیریت و معارف اسلامی انجام پذیرفته است لذا از دو روش تحقیق مجزا از یکدیگر نیز برخوردار بوده است. مراحل تحقیق علمی از تدوین فرضیه تا تدوین تئوری در حوزه علم مدیریت وروش تفسیری قرآن با قرآن در حوزه استنباط از قرآن به کار رفته است. پژوهش هایی از این دست هرچند فرضیاتی را اثبات می کنند لیکن در این بین باید پیش فرض هایی را مدنظر داشته از آنها در اثبات فرضیات خود کمک بگیرند. مفروضاتی همچون دخالت اسلام در زندگی روزمره انسانها و داشتن برنامه برای آن ، وجود مدیریت اسلامی و ... از این قبیلاند. آنچه در این پژوهش از این نظام به دست آمده و ارائه گردیدهاست اصول و چارچوب هایی است که در این نظام برآن استوار بوده تحقق آن مستلزم توجه و رعایت ضوابط مربوط به آنهاست. این اصول در چهار دسته زیر قابل ارائه می باشند: ?- اصول کلی حاکم بر نظام جبران خدمت اسلامی که ناظر بر جبران کننده خدمات و ویژگیهای کلی این نظام هستند. ?- اصول حاکم بر کیفیت جبرانها ?- اصول حاکم بر کیفیت خدمات ?- اصول حاکم بر ویژگیهای خدمتگزار.........................................................................