دانلود مقاله پیچیدگی رهبری؛ گذر از عصر صنعتی به دوره دانش+دانلود مقاله رهبر سده 21؛ هنرمند اجتماعی، نوآور فرهنگی
دانلود مقاله پیچیدگی رهبری؛ گذر از عصر صنعتی به دوره دانش
دانلود مقاله پیچیدگی رهبری؛ گذر از عصر صنعتی به دوره دانش
................................................................................
مولف/مترجم: برگردان و تلخیص: نونا مومنی
موضوع: رهبری
سال انتشار(میلادی): 2008
وضعیت: تمام متن
منبع:
Uhl-Bien, Mary and Marion, Ross and Mckelvey, Bill, (2007), Complexity
Leadership Theory: Shifting Leadership From The Industrial Age To The
Knowledge Era, The Leadership Quarterly Magazine
پابگاه علمی مدیریت و حسابداری منبع: mba20.blog.ir
چکیده: لگوهای
رهبری سده گذشته، محصول پارادایمهای بالا به پایین و بروکراسی بوده است.
این الگوها برای اقتصاد مبتنی بر تولیدات فیزیکی بسیار مناسب است، اما
چندان تناسبی با اقتصاد دانش محور ندارد. علم پیچیدگی (Complexity
Science) پارادایم متفاوتی را برای رهبری پیشنهاد میکند. این پارادایم
رهبری را به عنوان پویایی متعامل پیچیده ( Dynamic interactive Complex) در
نظر میگیرد که از آن نتایج انطباقی ظهور میکند (همانند یادگیری، نوآوری و
انطباق پذیری). این مقاله با بهرهگیری از علم پیچیدگی، چارچوبی فراگیر را
برای مطالعه تئوری پیچیدگی رهبری ایجاد میکند؛ پارادایمی که بر توانمند
سازی ظرفیت انطباقی، خلاقیت و یادگیری سیستمهای انطباقی پیچیده ( Complex
Adaptive System) در بافت سازمانهای تولید کنندة دانش تمرکز دارد. این
چارچوب مفهومی شامل سه نقش رهبری به هم تنیده شده است: (رهبری انطبافی،
رهبری اداری و رهبری توانمندسازی) که منعکس کننده روابط پویای بین
عملکردهای اداری، بوروکراسی سازمان و پویاییهای نوظهور و غیررسمی
سیستمهای انطباقی پیچیده است.
رهبری در عصر دانش محور
با نگاه عمیقتر به اقتصاد
دانشی، در مییابیم که متأسفانه بسیاری از مفروضات پایهای که با نام
مدیریت آموزش داده میشود و به اجرا در میآید از رده خارج شده است. بیشتر
فرضیههای ما در مورد کسب و کار، فناوری و سازمان دست کم به 50 سال پیش
برمیگردد. عمر این مفروضات به پایان رسیده است.
ما در اقتصاد دانش
محور قرار داریم، اما سیستم دولتی و مدیریتی ما در عصر صنعتی متوقف شد.
زمان آن فرا رسیده است که مدل جامع جدیدی ارائه شود.
این امر در مورد
موضوع رهبری اهمیت خاصی پیدا می کند. علی رغم این واقعیت که رهبری عامل
هستهای در رو در رویی سازمانها با چالشهای جهان گذرا در عصر دانش است،
میبینیم که بحثهای اندکی از الگوهای رهبری برای عصر دانش وجود دارد.
آسبورن ، هانت و جاچ (2002) عنوان میکنند که تغییری ناگهانی در دیدگاه
رهبری ضروری است تا به دیدگاههای فراتر از دیدگاههای سنتی پذیرفته شده،
برسیم. جهان بوروکراسی سنتی به وجود آمده، تنها یکی از بافتهای بسیاری است
که وجود دارد.
علم پیچیدگی در رهبری عصر دانش
ما با توسعة چارچوبی
برای رهبری در بافت بیثبات و با تغییرات زیاد عصر دانش، بررسی این نقص را
آغاز میکنیم. در علم پیچیدگی واحدهای متعامل در قالب سیستم های انطباقی
پیچیده رشد و تعالی می یابند و هیچ واحدی حضور منفرد و شاخص ندارد. همه در
رشد و تعالی یکدیگر و کل سیستم تلاش می کنند. با به کارگیری مفهوم
سیستمهای انطباقی پیچیده، فرض میکنیم رهبری نه تنها موقعیت و اختیارات،
بلکه باید پویایی متعامل و نوظهور نیز باشد. منظور از پویایی متعامل و
نوظهور کنش متقابل پیچیدهای است که از آن انگیزه و نیروی محرک برای عمل و
تغییر ظهور میکند.
سیستمهای انطباقی پیچیده
سیستمهای انطباقی پیچیده
واحد اصلی تحلیل در علم پیچیدگی است. سیستمهای انطباقی پیچیده، شبکههای
عصبی شکل، عاملهای وابسته و تعاملگری هستند که براساس نیاز، چشمانداز،
هدفها و ... مشترک به صورت پویایی مشارکتی در هم تنیده شدهاند. این
سیستمها، ساختارهایی با سلسله مراتب چندگانه و با همپوشانی و قابل تغییر
هستند و همانند افراد، این سیستمها نیز به صورت شبکههای متعامل و پویا با
یکدیگر پیوند دارند. هدلاند (1994) ساختار کلی مشابهی را توضیح میدهد که
متناسب با مدیریت جریان دانش در سازمانها است و او آن را مجموعة گذرای
افراد و واحدها مینامد. این سیستمها قادر به حل خلاقانة مسائل هستند و
میتوانند با سرعت یاد بگیرند و انطباق پیدا کنند.
تئوری پیچیدگی رهبری
چارچوب رهبری را که پیشنهاد
میکنیم و آن را تئوری پیچیدگی رهبری مینامیم، به دنبال بهرهگیری از
مزایای قابلیتهای پویای سیستمهای انطباقی پیچیده است. تئوری پیچیدگی رهبری
بر شناسایی و کشف رفتارها و استراتژی هایی تمرکز دارد که انطباق پذیری،
یادگیری و خلاقیت سازمانی را توسعه میدهند. این امر نیز خود زمانی رخ
میدهد که سیستمهای انطباقی پیچیده مناسب درون بافت، سلسله مراتبی
(همانند بوروکراسی) قوت گرفتهاند. در تئوری پیچیدگی رهبری سه نوع رهبری را
شناسایی میکنیم و آنها را: انطباقی، اداری و توانمند ساز مینامیم. منظور
از رهبری انطباقی فعالیتهای یادگیرانه، خلاقانه و انطباقی است که از
تعاملات سیستمهای انطباقی پیچیده نشأت میگیرد، زیرا این اعمال سعی در
سازگاری با تنشها (همانند محدودیتها و نگرانیها) دارند. فعالیت انطباقی
میتواند در اتاق هیئت مدیره یا در کارگاه کارگران خط تولید رخ دهد؛ رهبری
انطباقی پویایی غیررسمی است که بین عاملهای متعامل (سیستمهای انطباقی
پیچیده) رخ میدهد و یک عمل مدیریتی نیست. منظور از رهبری اداری عملکردهای
افراد و گروهها در نقشهای مدیریتی است که به منظور کسب نتایج مشخص سازمانی
در حالتی اثربخش و کارآ، فعالیتها را برنامهریزی و هماهنگ میکنند. رهبری
اداری (در بین دیگر موارد) فعالیتها را ساختار بندی کرده، در برنامهریزی
شرکت میکند، به تهیه رسالت می پردازد، منابع را به منظور دستیابی به هدفها
اختصاص میدهد، موقعیتهای بحرانی و تضادها و استراتژی سازمانی را مدیریت
میکند.
رهبری اداری، بر تنظیم و کنترل تمرکز دارد و توسط عملکردهای
سلسله مراتبی و بوروکراتیک سازمان نشان داده میشود. رهبری توانمند ساز به
موقعیتهایی شتاب میدهد که در آن رهبری انطباقی میتواند رشد و نمو یابد و
درهم پیچیدگیهای (توضیح داده شده) بین عملکردهای بوروکراتیک (رهبری اداری)
و ظهور یابنده (رهبری انطباقی) سازمان را مدیریت کند.
رهبری در تئوری پیچیدگی رهبری
دیدگاه پیچیدگی رهبری
چهار پیشفرض دارد: نخست، پویایی غیررسمی، در زمینه وجود دارد. منظور از
زمینه تعاملات و وابستگیهای میان افراد، ایدهها، ساختارهای سلسله مراتبی،
سازمانها و... است. دوم اینکه، دیدگاه پیچیدگی رهبری نیازمند آن است که ما
بین، رهبری و رهبر تمایز قائل شویم. تئوری پیچیدگی رهبری، دیدگاه رهبری را
به صورت پویایی متعامل و نوظهور به مباحث رهبری اضافه میکند که به وجود
آورنده نتایج انطباقی است که ما آن را رهبری انطباقی مینامیم. این تئوری،
رهبر را فردی میداند که به شیوههایی عمل میکند که این پویایی ها و نتایج
را زیر تأثیر قرار میدهد. تئوریهای رهبری به طور گسترده بر رهبر- به
عبارتی بر عملکرد رهبر- تمرکز دارد. تئوری های رهبری تاکنون فرایندها و
سیستمهای پیچیده و پویایی را که رهبری را دربر میگیرد، بررسی نکرده است.
به همین دلیل، الگوهای اولیه به دلیل نقص داشتن و ناکار آمدی مورد انتقاد
است. سوم اینکه دیدگاه پیچیدگی رهبری به ما کمک میکند تا بین رهبری و
موقعیتهای مدیریتی یا ساختارهای بوروکراتیک تمایز قائل شویم. مطالعات
بسیاری درمورد رهبری، رهبری را به صورت نقشهای رسمی و اغلب مدیریتی بررسی
کردهاند و به اندازه کافی به رهبری که در سراسر سازمان اتفاق میافتد،
نپرداخته است. برای پرداختن به این موضوع، ما از اصطلاح رهبری اداری برای
ارجاع به فعالیتهای رسمی استفاده میکنیم که فعالیتهای سازمانی را هماهنگ و
ساختاربندی میکند. (به معنای فعالیت بوروکراتیک) و مفهوم رهبری انطباقی
را برای ارجاع به رهبری معرفی میکنیم که در پویایی های انطباقی، غیررسمی و
نوظهور در سراسر سازمان رخ میدهد.
سرانجام، رهبری پیچیدگی در حالت
چالشهای انطباقی (همانند عصر دانش محور) رخ میدهد تا مسائل فنی (ویژگیهای
بیشتر عصر صنعتی). چالشهای انطباقی مسائلی هستند که نیازمند نوآوری و
یادگیری جدید و الگوهای جدید رفتاری هستند. این مسائل متفاوت از مسائل فنی
هستند که با رویهها و دانش موجود قابل حل اند. چالشهای انطباقی تابع احکام
رسمی یا استانداردهایی نیستند بلکه بیشتر نیازمند بررسی، اکتشافات جدید و
تغییر و تعدیلها هستند. دی (2000) این مورد را به عنوان تفاوتی بین توسعة
رهبری و توسعة مدیریت عنوان میکند. توسعه مدیریت شامل کاربرد راه حلهای
اثبات شده برای مسائل شناخته شده است، در حالیکه توسعه رهبری به موقعیتهایی
ارجاع داده میشود که در آن گروهها نیازمند یادگیری شیوههایی پیشبینی
نشده هستند (همانند، عدم یکپارچگی ساختارهای سنتی سازمانی).
تئوری پیچیدگی رهبری در عصر دانش
عصر دانش با
چشمانداز رقابتی جدیدی طبقهبندی میشود که توسط (نیروهای) جهانی سازی،
فناوری، قانونزدایی و توجه به دموکراسی هدایت میشود. سازمانها به جای
هدایت به سمت کارآیی، کنترل، تناسب برای تولید به دنبال یادگیری، دانش و
انطباق هستند.
علم پیچیدگی پیشنهاد میکند سازمانها برای دستیابی به
چنین بافتی به جای تلاش برای ساده سازی و عقلانی کردن ساختارها، باید
پیچیدگی خود را به سطح پیچیدگی محیط برسانند. اشبی (1960) این امر را قانون
تنوع ضروری مینامند.
سیلیرز (2001) عنوان میکند که رویکردهای سنتی به
سازمان، عکس این مطلب را انجام دادهاند. این رویکردها به دنبال ساده سازی
و عقلانیت گرایی بودهاند. سیلیرز بر این باور است که ساده سازی و عقلانیت
گرایی در ساختارها منجر به ساختارهایی میشود که مرزها را محدود و پاسخ
های سازمانی را تفکیک و هماهنگی و ارتباطات را ساده میکند.
سیستمهای
انطباقی پیچیده، به دلیل توانایی در انطباق سریع و خلاقانه نسبت به تغییرات
محیطی، منحصربه فرد و مورد توجه هستند. سیستمهای پیچیده قابلیتهای خود را
برای پاسخگویی انطباقی به مسائل محیطی یا تقاضای داخلی با تنوع بخشی به
استراتژیها یا رفتارهایشان، بهبود میبخشند.
نتیجه گیری
تئوری رهبری پیچیدگی، چارچوبی برای
مطالعه پویاییهای ظهور یابنده رهبری است که در ارتباط با فرا ساختارهای
بوروکراسی است. تئوری رهبری پیچیدگی سه نوع رهبری را معرفی میکند: رهبری
انطباقی، توانمند ساز و اداری، و بیان میکند که این سه نوع رهبری متناسب
با موقعیت سازمانی متفاوت از یکدیگر هستند. واحد اصلی تحلیل تئوری رهبری،
پیچیدگی سیستمهای انطباقی پیچیده است که در سراسر سازمان وجود دارند و در
فعالیتهای بوروکراسی تنیده شدهاند و نمیتوانند از آنها جدا شوند. تئوری
رهبری پیچیدگی مطرح میکند که زمانی که سیستمهای انطباقی پیچیده به درستی
کار کنند، ظرفیت انطباقی را برای سازمان ایجاد میکنند و نیز بوروکراسی
ساختار هماهنگ کننده و محوری را به وجود میآورد. نقش اصلی رهبری توانمند
ساز مدیریتِ اثربخش درهم تنیدگی بین ساختارها و رفتارهای انطباقی و اداری
است به گونهای که اثربخشی انعطاف پذیری کلی سازمان را افزایش میدهد. با
تمرکز بر پویاییهای ظهور یابنده رهبری، تئوری رهبری پیچیدگی تلویحاً مطرح
میکند که رهبری تنها در تعامل وجود دارد و در عین حال نقشهایی در تعامل با
(یعنی توانمند سازی) این پویایی برای فرد رهبر وجود دارد.........................
دانلود مقاله رهبر سده 21؛ هنرمند اجتماعی، نوآور فرهنگی
دانلود مقاله رهبر سده 21؛ هنرمند اجتماعی، نوآور فرهنگی
.......................................................................
مولف/مترجم: مترجم: رحمن نور علیزاده
موضوع: رهبری
سال انتشار(میلادی): 2009
وضعیت: تمام متن
منبع: Karakas,fahri, (2007),the Twenty-First Century Leader;social Artist,Spiritual Visionary,and Cultural Innovator,Journal of global business and organizational excellence,volume26,issue3.page 44-50
پابگاه علمی مدیریت و حسابداری منبع: mba20.blog.ir
چکیده: ما هم اکنون در عصری قرار داریم که مهمترین ویژگی آن عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازی و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. موفقیت سازمانی بااین شرایط، مستلزم تغییردرفعالیت های سازمانی و بویژه رهبری و اداره سازمانهای هزاره سوم است. در بستر تئوری آشوب، پویایی های غیرخطی، مکانیک کوانتوم و دیگر فرایندهای پیچیده رهبران عصر حاضر، نیازمند سه نقش خلاق رهبری یعنی هنرمند اجتماعی، نوآوری فرهنگی و بینش معنوی هستند که مستلزم الگوهای: تفکر جدید، سعه صدر و 11 حوزه در برگیرنده ارزشها، دیدگاهها و شایستگی های رهبری برای هدایت سازمانها و شکوفایی استعدادهای بالقوه کارکنان است.
مقدمه
اکنون که چندین سال از ورود به سده 21 را پشت
سر می گذاریم، تحولات جهانی، تکثر فزاینده تکنولوژی، جهانی سازی ،رقابت
فزاینده بر سر منابع و بازار، رسوایی های تجاری، تنوع دربازار نیروی کار،
فاصله فراوان و گسترده بین مناطق توسعه یافته و در حال توسعه، ذهن ما را با
این پرسش روبهرو می سازد که جامعه جهانی و تجاری جدید، با جامعه قبلی چه
تفاوتهایی دارد؟
جهان جدید جهانی پیچیده ، پویا ،شتابان با رشد فزاینده
دانش است. بازارها،محصولات و سازمانها همگی جهانی متعدد و چند فرهنگی شده
اند. جهان آشوب، عدم اطمینان، غیر خطی جایگزین جهان ثابت مطمئن و خطی شده
است.
ما هم اکنون وابستگی فزاینده بین افراد، سازمانها ،جوامع و ملتها
را تجربه می کنیم. موفقیت با این شرایط و موقعیت، مستلزم تغییر در فعالیتها
و وظایف سازمانی و چگونگی اداره و رهبری سازمانها است.
1. تغییر الگوی رهبری
1-1.پویایی سیال و ارگانیک
سازمانها نیز مانند سیستم
های پویا و ارگانیک باید بیاموزند که ساختار، فرایندها و روابط شان را در
پاسخ به محیط پویای بیرونی به گونه سریع و یکنواخت دوباره سازماندهی کنند.
1-2. پیچیدگی وآشوب
یادگیری و مدیریت پیچیدگی و آشوب
وجه تمایز رهبران جدید و رهبران پیشین است. رهبران معاصر باید به کمک
تئوری آشوب و پیچیدگی ، بینش وبصیرت نسبت به ماهیت و هدفهای سازمانها را به
عنوان سیستمهای انطباقی پیچیده بدست آورند.
1-3. کلیت، پیوستگی و انسجام
تئوری کوانتوم در مورد
رفتار غیر قابل پیش بینی و تصادفی ذرات اتمی منجر به پیشرفتهای تکنو
لوژیکی، نظیر: کامپیوتر، اینترنت و جراحی لیزری شده است.
پژوهشهای اخیر در روانشناسی، زیست شناسی و نوروسایکولوژی بیانگر آن است که انسان ها موجودات کوانتومیاند.
کاربرد
تئوری کوانتوم و کل نگری در رهبری، این است که بهرهبرداری کامل از
پتانسیل های افراد نیازمند قدرشناسی درگیر کردن و ترکیب جسم و ذهن و روح از
راه ارتباط بین جنبه های تحلیلی و هنری کارکنان برای افزایش خلاقیت شان
است.
1-4.انطباق پذیری، انعطاف و چابکی
ماهیت پویای
پیچیده، غیر قابل اطمینان، شبکه ای، مبتنی بر اقتصاد دانش محور و نیاز به
شناخت سریع مسائل و مشکلات و حرکت به سمت فرصت های جدید در یک محیط پویا و
پیچیده نیازمند سبک رهبری انعطاف پذیر و انطباقی است.
همچنین نیازمند به چابکی فردی و سازمانی و مشارکت بیش از پیش احساس می شود.
1-5. بینش وبصیرت و آینده نگری
خلاقیت، بصیرت، بینش و
توانایی ارتباط برقرار کردن بین ایده ها، برای ایجاد ارتباط بین بخشهای
اقتصادی؛ دیجیتالی و اجتماعی وبرای حل مسائل زیست محیطی و دیگر مسائل جهانی
ضروری است. سازمانها و صنایعی که دارای این قابلیت ها هستند، توانایی
شناسایی و کشف این مسائل و مشکلات را دارند.
بنابراین، هدایت و رهبری
سازمانهای معاصر، نیازمند تغییر الگوی رهبری و حرکت از الگوی قدیمی به سمت
الگوی پویای جدید و منطق با ویژگیهای عصر حاضراند.
2. نقش های جدید رهبری
سازمانهای موفق و شکوفا در
سده حاضر سازمانهایی هستند که توانایی انطباق،با ویژگیهای عصر حاضر را
داشته باشند. مهمترین منابع مزیت رقابتی برای سازمانها در عصر حاضر،
عبارتند از: مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاقی، مشارکت، روابط، خلاقیت و
نوآوری، انعطاف پذیری و انطباق،تفکر سیستمی و مدیریت پیچیدگی وآشوب است
رهبران برای هدایت اثر بخش سازمانهایشان در یادگیری و به کارگیری این
توانایی ها نیازمند سه نقش خلاق در الگوی جدید رهبری هستند که عبارتند از:
1. هنرمندی اجتماعی؛
2. بینش و بصیرت معنوی؛
3. نوآوری فرهنگی.
2-1.هنرمندی اجتماعی
هنرمندان اجتماعی به افرادی
گفته می شود که دارای مهارت مشاوره، رهبری و هدایت پارادایم ها، ارزش ها
وقوانین در حال تغییر و سازماندهی جوامع و سازمانهایشان باشند.
هنرمندان
اجتماعی در شبکه های مشارکتی برای خلق نوآوری اجتماعی فعالیت می کنند.
آنان سازمان و فرهنگ سازمانی را از پدر سالاری و تسلط و نفوذ به سمت مشارکت
و تیم های خود گردان می برند.
2-2. بینش و بصیرت معنوی
افراد با بینش و بصیرت
معنوی کسانی هستند که جهان پیرامون انسانها و نقشهای آنان را به درستی
تفسیر می کنند ومعنا،هدفمندی الهام و بینش تازه ای در مورد انسان فراهم می
سازند. آنان ابعاد جدید آینده وآگاهی اجتماعی را کشف کرده، پیشگام شیوه های
تفکر جدید پویا و انعطاف پذیر در مورد مسائل و مشکلات جهانی هستند و جستجو
برای تمامیت ،وحدت کمال، عشق، صلح، صفا و پیشرفت را تضمین و طراحی می
کنند.
2-3. نوآوری فرهنگی
نوآوران فرهنگی افرادی هستند که
پیشگام و پشتیبان ایدهها،ارزشها،مصنوعات وسبکهای زندگی جدید در جامعه و
دنیای کاری هستندو استعدادها و توانایی های افراد را برای ایجاد تغییرات
کشف می کنند و شناسایی و پرورش می دهند.
آنان حس مشارکت و چالاکی مدنی
را در زندگی افرادی که جوامع و سازمانهایشان در حال گذر هستند و خودشان
را در چالش بین سنت و مدرنیته درگیر کرده اند، زنده می سازند.
بعضی از
رهبران استثنایی در گذشته، ممکن است یک یا چند مورد از این قابلیتها را
داشته اند اما به هر حال رهبران جهان در حال تغییر معاصر، به این قابلیتها
و توانایی ها، به عنوان بخشی از وظایف شغلی برای موفقیت در عصر حاضر نیاز
دارند.
این سه نقش خلاق رهبری، تغییر الگو، در ارزش ها و اعمال رهبری را
در بر می گیرد و مستلزم تغییرات شدید در دهنیت و الگوی تفکر رهبری و سعه
صدر به عنوان هسته تواناییهای رهبر و نیز ترکیب ذهن و روح می باشند.
ذهنیت
و الگوی تفکر به قدرت عقلانی و شهودی، الگوهای تفکر اثر بخش، مهارتهای
عقلانی، ادراک چشم اندازها و نگرش هایی اشاره دارد که یک رهبر را قادر می
سازد دامنه و ماهیت پیچیدگی های عصر حاضر را شناسایی کرده، با آنان مقابله
کند
سعه صدراشاره دارد به قدرت عاطفی و احساسی که یک رهبر را قادر می
سازد آنچه را که آرزو می کند و به دنبال دستیابی به آن است و به جهت و
درستی آن اعتماد دارد را باوجود موانع و مشکلات به گونه جدی و مستحکم دنبال
کند.
مفاهیم زیر یازده حیطه ای هستند که ذهنیت و الگوی تفکرو رهبران در سده 21 را تعریف می کنند.
هریک از آنها با مثالهای روشن و واضح تعریف شدهاند اما جامع نیستند.
1. خلاقیت و شهود
استفاده از توانایی های خلاق و
شهودی، درک شهودی، تأکید بر خلاقیت و تحول، به کارگیری تنش خلاق برای ایجاد
تغییر ایده های جدید، شناسایی روشهای جدید برای حل مشکلات و تشخیص نیاز به
تغییر.
2. شور وشوق و الهام
احساس سر زندگی، شادابی،
شوروهیجان، امید به آینده، داشتن تصوری روشن از آینده،به کارگیری قلب و روح
و روان در محیط کار، الهام بخشی، توانمند سازی و شناسایی استعدادها و
شکوفایی آنان.
3. معناو تفکر و تعمق
کشف معنا و هدفمندی، داشتن
هدفهای آرمانی و ایده آل، در گیرشدن تفکر، تعمق و خودشناسی، استفاده از
فضاهای فکری هنری و عقلانی و تعمق و تفکر از راه موسیقی و هنر، رشد همدلی
،روحیه شناخت الگو و سرمشق و پیچیدگی ذهنی قوی برای خلق ومعنای هدف در
دیگران، فراخواندن دیگران به خدمت،ارتباط برقرارکردن بین واقعیتهای بیرونی و
درونی در نظر گرفتن اشتباهها به عنوان فرصتهایی برای یاد گیری.
4. بینش و بصیرت
داشتن بینش و بصیرت روشن از آینده
ای که می خواهد به تحقق بپیوندد، چشم انداز دراز مدت شناسایی روندها وظهور
الگوهای جدید، نگاه به افقها و کرانها.
حفظ بینش و بصیرت مشترک و ارزشهای بنیادی پیرامون و اعتماد به آنان.
کمک به افراد و سازمانها در شناسایی و کشف بینش و بصیرت، تسهیل خود سازماندهی، خود تنظیمی و تفکر سیستمی.
5. شهامت، شجاعت ومسئولیت پذیری
ریسک پذیری، از عهده مشکلات بر آمدن بنیانگذاری تغییر و نوآوری،قبول مسئولیت کامل برای تصمیمات و اقدامهای فردی.
رعایت انصاف و عدالت در برخورد با دیگران،تحول خود، گروه و سازمان.
6. صداقت و درستی و اعتبار
مقاومت و عزم راسخ در
برابر آنچه درست است در اوج صداقت، عمل کردن به گفته ها، صداقت و درستی در
برخورد با دیگران، احترام متقابل، ثابت قدم و بی ریا گوش سپردن به مسائل و
مشکلات دیگران، تفکر اندیشمندانه.
7.انعطاف پذیری و پذیرفتن انتقاد
رشد و پرورش تفکر
آزاد، پذیرفتن ایدههای گوناگون، هوش فرهنگی و توانایی کار با افراد با
ایده ها و فرهنگهای گوناگون، تسهیل انعطاف در فرایندهای گروهی و ساختار
ناظر و مباشر فرایند تغییر.
8. خود هشیاری
شناخت خود، اخلاقیات و ارزشها، رشد
تفکر و خود آگاهی، پرورش نشاط و سرزندگی، مسئولیت پذیری اجتماعی در قبال
جامعه،اجتماع و محیط، ارتقاء و تسهیل تعمق و ژرف اندیشی در خود و دیگران،
خلق فضایی ایمن و آرام به منظور تفکر و تعمق در معنا و هدف.
9. نظارت، توجه و مراقبه
همدلی و درک دیگران از راه
توجه به عواطف و احساساتشان، تقویت اعتماد در روابط بین افراد توانمندی
سازی، تفویض اختیار، در خدمت دیگران بودن.
توجه به سعادت و بهروزی و
رفاه افراد، خلق محیطی برای رشد وشکوفایی افراد به همراه اعتمادو ارتباط
کاری متقابل و راهنمایی و رهبری و هدایت فعالیتهای افراد.
10. رشد و پیشرفت
تقویت و حفظ رشد و عزت نفس و پیشرفت فردی.
تعهد عمیق نسبت به رشد معنوی، حرفهای و فردی افراد در درون سازمان.
کشف
هدایت و پرورش استعدادهای بالقوه افراد، خلق و ایجاد جوامع یادگیری انتظار
بهترین ها و ایده آل از افراد، فراهم آوردن فرصت هایی برای افراد بمنظور
جشن گرفتن موفقیت ها و تجربه موفقیت و پیشرفت فردی.
11. هماهنگی و توازن
برقراری تعادل و توازن بین
ابعاد جسمانی، معنوی و عاطفی و احساس افراد در زندگی فردی، حمایت از فعالیت
های بین گروهی و درون گروهی، حفظ و پرورش صلح و صفا وآرامش در بین افراد،
ایجاد ارتباط، همکاری و مشارکت بین افراد و برداشتن مرزها و موانع حمایت از
فعالیت های صلح جهانی، نگاه سیستمی به مسائل و رشد تفکر سیستمی، جامعیت و
کل نگری به عنوان مبنای عمل رهبرانی که دارای مهارتهای عاطفی و عقلانی
هستند می توانند روح سازمانی را بیدار سازند. آنان کاتالیزور رشد فردی اند و
به افراد کمک می کنند تا پتانسیل های نا محدود خود را در تحول فردی
سازمانی و جهانی شکوفا سازند. همچنین آنان می توانند بسیاری از ذی نفعان را
در راه حل پردازی و حل مسائل و مشکلات پیچیده جهانی درگیر سازند.
چالشهای
جهانی معاصر و تغییرات سازمانی بیانگر آن هستند که آنچه را که در گذشته ما
معتقد بودیم نقطه قوت ما است یعنی: مدیریت و مسئولیت پذیری برای حرکت و
تغییر به سمت جلو، دیگر کافی به نظر نمیرسد. ما در نقش مدیر بیش از پیش
گرفتار و در گیر منافع کوتاه مدت موفقیتها و پیشرفت های مادی، کارایی،
تقسیم کارو تخصص بودهایم. سازمان هایمان را بر مبنای سلسله مراتب و
ساختارهای خطی تنظیم کردهایم.
با استفاده از الگوها و مدلهای سازمانی
خشک، انعطاف ناپذیر، رسمی، بدون ارتباط متقابل بین اعضا، ساختارها و
فرایندهایی را ترسیم کردهایم که خلاقیت، معنا، هدفمندی و ریسک پذیری را در
تیمها و اعضای سازمانی خفه می کند در ارزیابی عملکرد به واسطه تأکید بیش
از اندازه بر اعداد، ارقام، آمار و عملکرد مادی از نیاز به مشارکت روحی،
الهام، معنا، تحقق کیفی و رفتارهای جوانمردانه غفلت ورزیدهایم در نقش
مدیر ارزش ها، رفتارمان را، خانوادهمان را، معنویت مان را، زندگی مان را
از یکدیگر جدا کردهایم.ما جسم را از ذهن مان، ذهن مان را از قلبمان و قلب
مان را از روحمان جدا کرده ایم.(جدول 1)
وهم اکنون از نبود افرادی که توانمندی اجرای وظایف جدید رهبری را داشته باشند، رنج می بریم.
رهبران
سده 21 باید به تمام ابعاد وجودی کارکنان و نیازهای آنان توجه کنند و نه
تنها توانایی های شناختی شان را بلکه توانایی های معنوی، جسمی، اجتماعی و
عاطفی آنان را مورد توجه و قدردانی قرار دهد تا روح و روان و قلب شان را،
همانند فکرشان، در محیط کار یه کار گیرد.
دانلود مقاله پیچیدگی رهبری؛ گذر از عصر صنعتی به دوره دانش ...
رهبری - پایگاه مقالات علمی مدیریت
یوز - آخرین مطالب مدارس جامع علمی
خریدد ودانلود مقاله رهبر سده 21؛ هنرمند اجتماعی، نوآور فرهنگی
دانلود مقاله: رهبری (10-1) - ارشد92×اخباردانشگاه×منابع ارشد ...
Sitemap - پایگاه جامع علمی مدیریت
abtil - بلاگفا
دانلود - قائمیه
مدرنیسم و پست مدرنیسم در سازمانها :: مقاله در راهکار مدیریت
مدیریت آموزشی - مقــالــات مــدیـریت